eparagony.pl

Płatności mobilne z e-paragonem - transakcje samoobsługowe self service stacje paliw AVIA

Case study AVIA. E-paragon w sprzedaży samoobsługowej w aplikacji

Wyzwaniem dla każdego projektu sprzedaży samoobsługowej jest wydawanie dokumentów fiskalnych. Rozwiązania dostępne na rynku są często drogie i wymagają tak czy siak drukowania papierowych paragonów. Na przykładzie case study sieci stacji paliw AVIA opowiadamy, jakie decyzje podjąć, aby transakcje self-service były prawdziwie bezobsługowe, wydajne... i nie kosztowały worka pieniędzy.

Kontekst. Pomysł na płatności samoobsługowe na stacjach paliw AVIA

Zarządzający siecią stacji paliw AVIA w Polsce zwrócili uwagę na istotny trend rynkowy: rosnącą grupę konsumentów, którzy preferują kasę samoobsługową w porównaniu do tradycyjnych kas obsługiwanych przez kasjerów (według badań dotyczy to już ponad ⅔ Polaków*).

Aby wyjść rynkowi naprzeciw, spółka podjęła decyzję o wprowadzeniu innowacji na swoich stacjach: płatności mobilnych przy dystrybutorze. Funkcjonalność miała wzbogacić ofertę AVIA i przyciągnąć tych klientów, którzy cenią wygodę i szybkość obsługi.

*Źródło: Adyen Retail Report Poland 2024

Wyzwania dla sprzedaży samoobsługowej. Jak wydać ten (nieszczęsny) paragon?

Twórcy pomysłu natknęli się jednak na klasyczny problem w sprzedaży samoobsługowej: w jaki sposób w bezobsługowej transakcji wydać klientowi paragon fiskalny… i nie pójść z przysłowiowymi torbami?

Rozwiązania dla płatności mobilnych przy dystrybutorze zwykle wiązały się z koniecznością zakupu wielu urządzeń fiskalnych do drukowania papierowych paragonów, a następnie wystawiania do nich faktur elektronicznych, które finalnie były wysyłane na adres e-mail klienta. Chcąc uprościć ten proces i ograniczyć jego wpływ na środowisko, nawiązaliśmy współpracę z Platformą Detalistów – twórcami HUBu eparagony.pl, oferującymi usługę elektronicznego paragonu fiskalnegomówi Karolina Sikorska, dyrektor ds. marketingu w Grupie Unimot, zarządzającej siecią AVIA w Polsce.

Paragony elektroniczne były więc istotnym, brakującym elementem układanki. Usunęły ograniczenia związane z:

  • koniecznością wydawania papieru klientom oraz
  • zwielokrotnianiem liczby dokumentów w obiegu
  • Dla transakcji samoobsługowych był to więc nie lada przełom – wreszcie pojawiła się alternatywa dla drogich rozwiązań opartych o dedykowane fizyczne urządzenia (hardware).

    Wdrożenie. Płatności mobilne stają się prawdziwie bezobsługowe… dzięki eparagonom

    Zespół projektowy AVIA zdecydował, że samoobsługowe płatności przy dystrybutorze obsłużą za pomocą aplikacji mobilnej. Jako eparagony.pl musieliśmy więc podłączyć się pod funkcjonujące w apce procesy płatnicze, obsługiwane przez operatora Przelewy24.

    W efekcie wytężonych prac udało nam się stworzyć proces, w którym paragon elektroniczny:

  • wystawia się w momencie potwierdzenia transakcji przez operatora płatności i
  • zostaje natychmiast przesłany i zapisany na koncie użytkownika aplikacji.
  • Cały proces to dosłownie milisekundy.

    Dodatkowo udało nam się wdrożyć obsługę fiskalnych faktur elektronicznych (także przez HUB eparagony.pl), aby wszystkie dokumenty fiskalne były dostępne dla użytkownika w jednym wygodnym miejscu w historii aplikacji. Co ważne, dla klienta proces wystawienia czy e-faktury czy e-paragonu jest taki sam – użytkownik musi jedynie wskazać swoją preferencję.

    Klient. Proces wydawania eparagonu nie zakłóca ścieżki zakupowej

    Wydanie e-dokumentu na stacjach AVIA jest dla użytkownika proste i intuicyjne – nie wymaga w zasadzie żadnych dodatkowych czynności ponad te, które są standardowo wymagane w mobilnym procesie płatniczym.

    Wystarczy, że klient zeskanuje kod QR umieszczony umieszczony na dystrybutorze i zatwierdzi płatność jednym kliknięciem. W tym samym momencie na jego koncie w aplikacji pojawi się elektroniczny paragon fiskalny lub e-faktura – zgodnie ze wskazaną preferencją.

    E-paragony i e-faktury są przechowywane na stałe w aplikacji i dostępne w dowolnym momencie. Można je także pobrać, np. na potrzeby rozliczeń księgowych.

    Podsumowując: transakcje samoobsługowe jeszcze nigdy nie były tak szybkie, wygodne i ekologiczne. To jedne z wielu korzyści, jakie przynoszą eparagony w transakcjach.

    Efekty. Płatności z eparagonem poprawiają i doświadczenie klienta, i sprzedaż na stacjach paliw

    Nasi klienci docenili szybkość obsługi na stajach – komentuje Karolina Sikorska. – Dla wielu klientów, zwłaszcza tych w pośpiechu, kluczowa jest możliwość szybkiego i sprawnego dokonania płatności, bez zbędnego oczekiwania w kolejce – dodaje.

    Według obserwacji zarządzających siecią AVIA, wdrożenie płatności samoobsługowych z e-paragonem przyczyniło się do skrócenia kolejek i usprawnienia obsługi. Klienci zyskali większą wygodę, zwłaszcza osoby w pośpiechu, rodziny z małymi dziećmi czy użytkownicy preferujący cyfrowe rozwiązania. Rozwiązanie to okazało się również korzystne z punktu widzenia efektywności inwestycji, oferując lepszy zwrot niż inne samoobsługowe rozwiązania. Dodatkowo ograniczenie zużycia papieru, zwłaszcza paragonowego papieru termicznego, pozytywnie wpływa na realizację celów środowiskowych firmy.

    Płatności przy dystrybutorze z e-paragonami i e-fakturami działają już na wszystkich stacjach własnych AVIA. Stacje franczyzowe są w trakcie uruchamiania. W planach jest także wprowadzenie eparagonów do transakcji przy kasie w sprzedaży stacjonarnej z jednym głównym celem: dalszego eliminowania papieru z transakcji.

    E-paragony w sprzedaży samoobsługowej mają ogromny potencjał – zwłaszcza że od 2026 roku automaty vendingowe zostaną będą obejmowane obowiązkiem fiskalizacji.

    Spodobał Ci się ten artykuł?
    Podziel się nim.