Źródło zdjęcia: wearmedicine.com
Case study MEDICINIE: eparagony i SoftPOS w sklepie stacjonarnym
W ponad 100 salonach stacjonarnych marka odzieżowa MEDICINE stworzyła ciekawą usługę „mobilnego kasjera”: pracownik sklepu może zamówić dla klienta brakujący produkt w dowolnym miejscu w sklepie i przyjąć natychmiast płatność bezgotówkową. Zwieńczeniem transakcji jest paragon elektroniczny obsłużony przez eparagony.pl. Poznaj szczegóły tego innowacyjnego projektu.
Kontekst. Strategia omnichannel w sklepie stacjonarnym Medicine
Wyobraź sobie, że w sklepie stacjonarnym znajdujesz produkt idealnie pasujący do Twoich potrzeb. Chwilę później okazuje się, że nie ma rozmiaru lub koloru, który Cię interesuje. W normalnej sytuacji pewnie zrezygnujesz z zakupów…
Ale nie w sklepie MEDICINE. Jako remedium na takie sytuacje powstała nowa usługa ekspresowych zamówień, zwieńczonych wystawieniem e-paragonu fiskalnego.
Założenia projektu – mobilny kasjer w Medicine
Projekt zakładał, że na życzenie klienta, w dowolnym miejscu w sklepie pracownik Medicine będzie mógł złożyć zamówienie na brakujący produkt oraz przyjąć płatność zbliżeniową. Wszystko na jednym urządzeniu, wykorzystywanym na co dzień przez pracowników. Następnie klient odbierze towar w wybranym salonie lub zamówi dostawę do domu.
Pomysł wydawał się genialny w swojej prostocie. Jednak pojawiło się jedno istotne „ALE”.
Paragon elektroniczny, czyli brakujący element układanki. Rozwiązanie doskonałe w sprzedaży ekspresowej
Brakującym elementem procesu był fiskalny dowód sprzedaży, który zgodnie z polskimi regulacjami należy wystawić z chwilą przyjęcia płatności. W końcu wspomniane urządzenie do składania zamówień nie jest kasą fiskalna, więc w tradycyjnym scenariuszu sprzedawca musiałby biec do urządzenia i czekać na wydruk paragonu, aby go następnie wręczyć klientowi.
Rozwiązaniem problemu okazał się eparagon fiskalny. Dzięki współpracy Medicine z eparagony.pl proces może odbyć się po prostu cyfrowo… i bez biegania.
Efekt? Paragon elektroniczny trafia automatycznie na e-mail klienta – ten, który wpisano przy dokonywaniu zamówienia w salonie. Proces jest szybki, sprawny i, co najważniejsze, całkowicie automatyczny.
MEDICINE x eparagony.pl – wdrożenie
Proces został zaprojektowany w taki sposób, aby mobilne zamówienia z salonów były analogią sprzedaży e-commerce. Stąd pierwszym krokiem do uruchomienia eparagonów stacjonarnie w Medicine… było ich wdrożenie w sklepie internetowym. Usługa eparagony.pl została zintegrowana z systemem magazynowo-sprzedażowym Medicine za pośrednictwem naszego API. Dzięki wzajemnej komunikacji obu systemów i odpowiedniej drukarki fiskalnej online, do transakcji na stronie wearmedicine.com wystawiane są paragony elektroniczne.
W podobny sposób działa to w salonach stacjonarnych. Pracownik na swoim urządzeniu mobilnym składa de facto zamówienie internetowe, które po płatności jest procesowane zgodnie ze standardową ścieżką e-commerce, w tym m.in. przez wspomniany system magazynowy. W momencie spakowania paczki system komunikuje się z naszym HUBem i za naszym pośrednictwem wystawia i wydaje eparagon. Dokument trafia automatycznie na maila nabywcy.
Usługa mobilnego kasjera została wdrożona we wszystkich sklepach stacjonarnych Medicine w Polsce, czyli ponad 100 salonach.
– Na tym rozwiązaniu skorzysta zarówno sklep, jak i klient. Na przykład, gdy w salonie zabraknie konkretnego rozmiaru czy koloru danego produktu, personel sprawnie go zamówi. Klient zaś szybko, wygodnie, a przede wszystkim bezpiecznie ureguluje płatność, a na wskazany adres email otrzyma paragon elektroniczny. Ta funkcjonalność znacznie usprawni cały proces zamawiania produktów dla naszych klientów i będzie kolejnym, ważnym etapem wdrażania strategii omnichannelowej – mówi Maciej Stępień, Dyrektor E-commerce Medicine.
[cytat za informacją prasową Medicine]
Jako ciekawostkę dodamy, że płatności bezgotówkowe w tym procesie obsługuje SoftPOS firmy Wordline. SoftPOS to aplikacja, która pełni te same funkcje, co terminal płatniczy i jednocześnie można z niej korzystać na dowolnym urządzeniu z systemem Android i funkcją NFC.
Paragony elektroniczne – wygodne uzupełnienie procesu płatniczego
Dzięki współpracy na linii Medicine-Wordline-eparagony.pl połączono 3 światy: zamówienia towaru online, dokonywania płatności zbliżeniowych oraz wystawiania i automatycznego wydawania paragonów w wersji cyfrowej. Wszystko z wykorzystaniem jednego przenośnego urządzenia.
Paragony elektroniczne uzupełniły transakcję o automatyczny proces fiskalizacji. Marka Medicine zdecydowała się na dostarczanie eparagonów na maila, ale można to także zrobić np. za pośrednictwem kodu QR czy wiadomości SMS.
Na marginesie dodamy, że do uruchomienia aplikacji SoftPOS firmy Wordline potrzebne jest dowolne urządzenie z systemem Android, funkcją NFC oraz połączeniem internetowym. Do tej układanki wystarczy dodać integrację z eparagony.pl – w ten sposób jedno urządzenie przyjmie nie tylko płatność, ale też wystawi paragon elektroniczny i dostarczy go do klienta (mailem, kodem QR, SMSem itd.). Rozwiązanie świetnie sprawdzi się szczególnie w sprzedaży okazjonalnej, sezonowej, dostaw za pobraniem czy właśnie w formie mobilnego kasjera/handlowca, jak w przypadku Medicine.
Zainteresowały Cię paragony elektroniczne?
Może zainteresują Cię też 3 podstawowe warunki, aby móc wystawiać e-paragony.