eparagony.pl

eparagony

3 warunki, aby móc wystawiać eparagony

„Chcę się pozbyć papierowych świstków i wystawiać eparagony… ale jak to zrobić?” – to jedno z najczęściej słyszanych przez nas pytań. I choć nasza odpowiedź zazwyczaj brzmi „To zależy…”, przedstawimy Ci dziś pewien stały schemat procesu. Oto 3 podstawowe warunki, które sprzedawca musi spełnić, aby zacząć wystawiać paragony elektroniczne.

Z tego artykułu dowiesz się, kto może wystawiać eparagony, jaką rolę odgrywa urządzenie fiskalne i na jakim poziomie trzeba dokonać integracji. 

 

To co, zaczynamy?

Warunek 1: czyli kto może wydawać eparagony fiskalne?

Zróbmy krok w tył i zacznijmy od krótkiego przypomnienia.

Eparagon fiskalny to paragon w postaci elektronicznej, który zgodnie z prawem całkowicie zastępuje paragon drukowany na papierze.
Fiskalny” to słowo klucz, bo tylko taki eparagon jest pełnoprawnym dowodem zakupu, spełniającym wymogi formalne, które ciążą na sprzedawcy w zakresie wystawiania paragonów. Warto o tym pamiętać, zwłaszcza gdy rynek zaczyna nadużywać hasła „eparagon” wobec rozwiązań, które z perspektywy prawnej nim w ogóle nie są. Po więcej szczegółów co to jest i jak działa eparagon, odsyłamy Cię do naszego poprzedniego artykułu.

Przejdźmy teraz do głównego wątku.
 Odpowiedź na pytanie tytułowe jest prosta. Paragony elektroniczne może wydawać każdy sprzedawca, który fiskalizuje sprzedaż i wystawia obecnie papierowe paragony. Po prostu. Bez żadnych ograniczeń. Zaskakujące, prawda? Zwłaszcza gdy weźmiemy pod uwagę, jak skomplikowany pod względem prawnym jest sam eparagon.  

Dotyczy to więc prawie całego rynku sprzedaży stacjonarnej oraz ok. 50% rynku e-commerce. Pozostałe podmioty kwalifikują się do zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży na urządzeniach fiskalnych. Słowem: nie muszą w ogóle zajmować się paragonami.


Rejestracja sprzedaży na kasie jest więc warunkiem numer 1, aby móc wystawiać paragony w wersji online. Jeżeli go spełniasz, idziemy dalej.

Warunek 2: aby wydawać eparagony, potrzebujesz drukarki fiskalnej online

Aby wydawać eparagony, konieczna jest odpowiednia drukarka fiskalna online to warunek numer 2. Mimo że paragony jako dokumenty mogą już mieć formę elektroniczną, polskie prawo nadal wymaga fizycznego urządzenia fiskalnego ewidencjonującego sprzedaż do ich wystawiania.

Sama drukarka jednak
, otrzymując instrukcję wystawienia paragonu wyłącznie w wersji elektronicznej, nic już nie drukuje. Można ją więc tylko podłączyć na stałe do internetu, zamknąć w szafie… i zapomnieć.
 Co ważne, nie każda drukarka online dostępna na rynku jest odpowiednia do wystawiania paragonów elektronicznych. Urządzenie musi wspierać funkcjonalność eparagonów, a więc posiadać homologację Głównego Urzędu Miar. Obecnie na rynku jest ich już wiele (lista drukarek online dostępna jest tutaj). Wszystkie obsługujemy w ramach usługi eparagony.pl. Jeżeli więc:

  1. fiskalizujesz sprzedaż i
  2. posiadasz dobrą drukarkę fiskalną online, 

Do wystawiania paragonów elektronicznych pozostał ostatni element. 

Warunek 3: integracja z systemem do wydawania eparagonów

Ostatnim, trzecim warunkiem jest zintegrowanie się z systemem do wydawania eparagonów. Zgodnie z prawem sprzedawca musi zapewnić wydanie eparagonu i w tym zakresie repozytorium eparagony.pl pozwala spełnić ten wymóg regulacyjny.

Na przykładzie systemu eparagony.pl, integracja ze sklepem musi być przeprowadzona na dwóch poziomach (dotyczy to zarówno e-commerce, jak i sklepu stacjonarnego):
  1. Systemu sprzedaży
  2. Drukarki fiskalnej

Ad 1. System sprzedaży można zintegrować na kilka sposobów. W ramach eparagony.pl oferujemy:
  • Wtyczki i moduły dla platform ecommerce, np. BaseLinker, Woocommerce
  • Moduły do programów księgowych lub ERP, np. Subiekt, Comarch 
  • Możliwość integracji po API eparagony.pl (dla ecommerce oraz systemów POS sklepów stacjonarnych)

Ad. 2 Integrację drukarki fiskalnej przeprowadza Twój serwisant po otrzymaniu od nas szczegółowych instrukcji. Skonfiguruje on urządzenie i może pomóc w instalacji naszego autorskiego oprogramowania sterującego.

Po
rejestracji do usługi otrzymasz od nas szczegółową instrukcję wdrożenia oraz wytyczne w zakresie zgodności regulacyjnej (compliance). Szczegółowe informacje o integracjach oraz pełna oferta dostępne są tutaj: eparagony.pl/cennik

Wdrażamy także rozwiązania indywidualne skrojone na miarę (np. obsługa sklepów autonomicznych czy wsparcie aplikacji mobilnych sprzedawców i/lub ich programów lojalnościowych
oraz dedykowane modele dla sprzedaży stacjonarnej, np. via NFC).

Cały proces wdrożenia usługi trwa od kilku godzin do maksymalnie kilku dni. Przed i w trakcie wdrożenia nasz zespół jest do Twojej dyspozycji
każdy sprzedawca może liczyć na naszą kompleksową pomoc w uruchomieniu usługi.
I to wszystko! 

Jeżeli masz dodatkowe pytania, napisz do nas: partner@eparagony.pl
 

Spodobał Ci się ten artykuł?
Podziel się nim.