eparagony.pl

Jak wystawiać e-paragony? 3 warunki

„Chcę się pozbyć papierowych świstków i wystawiać e-paragony… ale jak to zrobić?” – to jedno z najczęściej słyszanych przez nas pytań. I choć nasza odpowiedź zazwyczaj brzmi „To zależy…”, przedstawimy Ci dziś pewien stały schemat procesu. Oto 3 podstawowe warunki, które sprzedawca musi spełnić, aby zacząć wystawiać paragony elektroniczne.

Z tego artykułu dowiesz się, kto może wystawiać eparagony, czy można wystawiać e-paragony bez kasy i na jakim poziomie trzeba dokonać integracji. 

 

To co, zaczynamy?

Co to jest paragon elektroniczny?

Zacznijmy od krótkiego przypomnienia.

Elektroniczny paragon fiskalny (e-paragon) to paragon w postaci elektronicznej, który zgodnie z prawem całkowicie zastępuje paragon drukowany na papierze.
Fiskalny” to słowo klucz, bo tylko taki eparagon jest pełnoprawnym dowodem zakupu, spełniającym wymogi formalne, które ciążą na sprzedawcy wobec kupującego. Paragon elektroniczny musi także mieć ściśle określony w przepisach format.

Warto o tym pamiętać, zwłaszcza gdy rynek zaczyna nadużywać określenia „e-paragon” wobec rozwiązań, które z perspektywy prawnej nim w ogóle nie są (np. agregatory zdjęć paragonów, czy eparagon jako zwykły plik PDF). Po więcej szczegółów,
co to jest e-paragon zapraszamy tutaj.

Warunek 1: kto może wystawiać e-paragony?

Przejdźmy teraz do głównego wątku: kto może wystawiać e-paragony? Odpowiedź jest banalnie prosta.

Paragony elektroniczne może wystawiać każdy sprzedawca, niezależnie od tego, w jakiej działa branży. Po prostu. Bez żadnych ograniczeń. To oznacza, że prawie cały rynek sprzedaży stacjonarnej oraz ok. 50% rynku e-commerce może zamienić obecnie drukowane tradycyjne dowody zakupu na paragon elektroniczny.

Pozostałe podmioty kwalifikują się do zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży na urządzeniach fiskalnych. Jednak nawet w przypadku podmiotów zwolnionych często rekomendujemy przejście na e-paragony. Wynika to z faktu, że przepisy dotyczące zwolnień są niepewne i bardzo zmienne w czasie, a sama ewidencja bywa wymagająca. Wystawiając paragon elektroniczny, nie trzeba monitorować przepisów, a problem ewidencji rozwiązuje się sam.

Rejestracja sprzedaży jest więc warunkiem numer 1, aby móc wystawiać e-paragony. Jeżeli go spełniasz, idziemy dalej.

Warunek 2: aby wystawiać e-paragony, potrzebujesz drukarki fiskalnej online

Aby wystawiać e-paragony, konieczna jest odpowiednia drukarka fiskalna online – to warunek numer 2. Mimo że same paragony mogą już mieć formę elektroniczną, polskie prawo nadal wymaga urządzenia fiskalnego ewidencjonującego sprzedaż do ich wystawiania.

Jednak drukarka, po otrzymaniu informacji o wystawieniu wyłącznie paragonu elektronicznego, nie drukuje już dowodów zakupu. Można ją więc podłączyć na stałe do internetu i komputera, zamknąć w szafie… i zapomnieć.
 Co ważne, nie każda drukarka online dostępna na rynku jest odpowiednia do wystawiania paragonów elektronicznych. Urządzenie musi wspierać funkcjonalność eparagonów, a więc posiadać homologację Głównego Urzędu Miar. Obecnie na rynku jest ich już wiele ( sprawdź listę drukarek obsługujących e-paragony). Wszystkie obsługujemy w ramach usługi eparagony.pl. Jeżeli więc:

  1. fiskalizujesz sprzedaż i
  2. posiadasz dobrą drukarkę fiskalną online, 

Do wystawiania paragonów elektronicznych pozostał ostatni element. 

Warunek 3: integracja z systemem do wystawiania e-paragonów

Ostatnim, trzecim warunkiem jest zintegrowanie się z systemem obsługującym wystawanie e-paragonów. Zgodnie z prawem sprzedawca musi zapewnić wydanie eparagonu i w tym zakresie repozytorium eparagony.pl pozwala spełnić ten wymóg regulacyjny.

Na przykładzie systemu eparagony.pl, integracja ze sklepem musi być przeprowadzona na dwóch poziomach (dotyczy to zarówno e-commerce, jak i sklepu stacjonarnego):
  1. Systemu sprzedaży
  2. Drukarki fiskalnej

Ad 1. System sprzedaży można zintegrować na kilka sposobów. W ramach eparagony.pl oferujemy:
  • Wtyczki i moduły dla platform ecommerce, np. BaseLinker, Woocommerce
  • Moduły do programów księgowych lub ERP, np. Subiekt, Comarch 
  • Możliwość integracji po API eparagony.pl (dla ecommerce oraz systemów POS sklepów stacjonarnych)

Ad. 2 Integrację drukarki fiskalnej przeprowadza Twój serwisant po otrzymaniu od nas szczegółowych instrukcji. Skonfiguruje on urządzenie i może pomóc w instalacji naszego autorskiego oprogramowania sterującego.

Po
rejestracji do usługi otrzymasz od nas szczegółową instrukcję wdrożenia oraz wytyczne w zakresie zgodności regulacyjnej (compliance). Szczegółowe informacje o integracjach oraz pełna oferta dostępne są tutaj: eparagony.pl/cennik

Wdrażamy także rozwiązania indywidualne skrojone na miarę (np. obsługa sklepów autonomicznych czy wsparcie aplikacji mobilnych sprzedawców i/lub ich programów lojalnościowych
oraz dedykowane modele dla sprzedaży stacjonarnej, np. via NFC).

Cały proces wdrożenia usługi trwa od kilku godzin do maksymalnie kilku dni. Przed i w trakcie wdrożenia nasz zespół jest do Twojej dyspozycji
każdy sprzedawca może liczyć na naszą kompleksową pomoc w uruchomieniu usługi.
I to wszystko! 

Jeżeli masz dodatkowe pytania, napisz do nas: partner@eparagony.pl
 

Spodobał Ci się ten artykuł?
Podziel się nim.